torstai 14. heinäkuuta 2016

Takaisin kotiin

Aamupalan ja pakkaamisen jälkeen keskiviikko käynnistyi ajorupeamalla Riian ohi kohti pohjoista. Tai niin oli tarkoitus, sillä yksi etukäteen mietitty välietappi sijaitsi Daugava-joen pohjoispuolella. Melkoisesti kunnoltaan vaihtelevan pikataipaleen jälkeen jouduimme toteamaan, että silta yli Daugavan on suljettu remontin vuoksi, ja lähin mahdollinen vaihtoehto sijaitsee Riian ohitustien patosillalla. Tappio täytyi tunnustaa, joten jatkoimme sen kautta matkaa kohti pohjoista.

Jotta emme ajaisi tolkuttoman pitkiä pätkiä yhtä soittoa, niin kurvasimme Riian pohjoispuolella päivittäistavaraliike Rimin pihaan huoltotauolle. A1-tiellä pysähdyimme levähdyspaikalle hetkeksi tassuttelemaan rantahiekalla.

Tästä jatkettiin taas pätkä Iklan raja-asemalle Latvian ja Viron rajalle. Tämä onkin uusi suomalaisten suursuosiossa oleva pysähdyspaikka, sillä siitä saa %-tuotteet hieman Viron korkeampaa alkoholiverokantaa halvemmalla. Me ostettiin ihan vähän, takakontillisen verran vain 😃

Rankan shoppaamisen verottamina päätimme palata parisen kilometriä takaisin Latvian puolelle, tien ohessa näkyneeseen ravintolaan lounastamaan. Siinä sitten vierähtikin hyvä tovi pienen ahven-alkupalan ja pääruokien parissa. Kello olikin sitten jo yli 15 iltapäivällä, kun lähdimme tosissaan taittamaan matkaa kohti Tallinnaa. Se ajettiinkin sitten yhtä soittoa aina Tallinnan keskustan sivuuttaen Lasnamäen ostoskeskuksille saakka. Ülemiste- keskuksessa lähinnä pidettiin "huoltotauko", kun taas Maximarketissa kierrettiin pidempään etsien mm. pieniä aamupalatarpeita kotiin Torstai aamuksi.

Aamulla tankkasin kuivanpuoleiseksi käyneen tankin Latviassa Neste Pro -dieselillä, koska pallosalama on sen arvoinen. Hintaa premium-laadulla oli 1,069€/litra. Illalla Tallinnassa vielä täydensin päivän mittaa tulleen pienen vajauksen normaalilaadulla, hintaa oli Tallinnan Nesteellä 1,039.

Kaikki loppuu aikanaan. Tuli aika valua satamaan. Satamassa lähtöselvityksen alkamista odotellessamme tutkimme vielä sataman automatkustajashopin valikoimat ja vielä vähän mahtui viiniä mukaan.

Laivasta tulikin valtava määrä rekkoja ulos, niinpä Starin lähtö Helsinkiin myöhästyi kymmenisen minuuttia. Kohta olemme jälleen kotona!