tiistai 12. heinäkuuta 2016

Rantalomatuokio

Edellisenä iltana uni tuli niin herkästi, että oltiinkin sitten aamulla jo hyvissä ajoin hereillä, tosin kaikenlaista pientä kolotusta matkalaisilla ilmeni. Aamupalalla pientä ongelmaa tuottivat pannukakut, joita oli useammalla erilaisella sisälmyksellä - siis ne olivat ylläripannareita. Kun tiskillä oli vielä majoneesi ja vaniljakastike niin, että suurella todennäköisyydellä valitsit väärin, niin aamiasylläristä sai jännittävämpää.

Lähdimme päiväajelulle, ensin suuntana pieni Tukumsin kaupunki joitain kymmeniä kilometrejä Riikasta länteen. Yllättäen piitkä pätkä seututietä, jonka piti olla päällystetty, olikin sorapinnalla. Onneksi se oli suhteellisen tasainen. Soran päätyttyä ajettiin pitkät pätkät erityisesti Latviassa tutuksi tullutta täyteenpaikattua tietä joka täristää... Siis täristää todella! Matkan varrella katselimme jälleen lukuisia haikaroita päiväpuuhissaan etsimässä herkullista sammakkoateriaa pelloilta tolppien nenässä odottaville pesueilleen.

Ensimmäiseksi kohteeksi olin valinnut Jurmalan lentokentän, jonka tuntumassa tietojen mukaan on pieni ilmailumuseo. Aikamme sitä etsittyämme löysimme paikan, mutta koska kyseessä on privaattikokoelma, niin sinne tarvittaisiin etukäteislupa. Niinpä tyydyin pariin räpsyyn siitä, mitä aidan takaa oli nähtävissä.

Tästä jatkoimme Tukumsin kaupunki sivuuttaen, luonnonsuojelualueen metsää halkovaa tietä pitkin Riianlahden rannalle, Jurmalasta hyvän matkaa länteen. Kun ensimmäinen varteenotettava levähdyspaikka tuli vastaan, niin auto parkkiin ja rantakamat kainaloon.

Sää oli pääosin aurinkoinen, mutta myös tuulinen. Rannalla ei kovinkaan suurissa määrin näkynyt muita, mutta voi vain kuvitella minkälainen tungos siellä on kun oikein lämmin sää saapuu.

Aikamme rannalla loikoiltuamme jatkoimme pienen matkaa Lapmezciemsin kylään, jossa on pieniä hotelleja ja villoja siellä täällä. Huomasimme tien ohessa pienen ruokaa mainostavan baarin, johon karautimme lounaalle. Kyltillä mainostettu lounastarjous oli tietysti jo loppu, mutta saimme possunkyljyksen ja mausteisen keiton alta 12€.

Jatkoimme tutustumiskierrosta ajelemalla läpi Jurmalan alueen, joka on todella laaja. Jatkoimme kuitenkin saman tein venäjän kilvissä olleita järkyttävän isoja katumaastureita seuraten pois Jurmalan ranta-alueelta. Bongasimme matkalla erään lähiön nurkilta yhden muistomerkiksi asetetun Ilyushin IL-28:n punatähtineen. Seuraava pysähdys otettiin Riian lentokentällä, jonka vieressä sijaitsevassa ilmailumuseossa kävin pikaisesti läpikäymässä, että onko mikään muuttunut kokoelmien suhteen viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana. Tulos: ei ole!

Sen jälkeen päiväohjelmamme "pakolliset" kohteet loppuivat, joten piti improvisoida. Pysähdyimme Riian tuntumassa olevaan ostoskeskukseen jossa kävimme pikkuostoksilla. Samassa paikassa oli parturi, jossa henkilökunta näytti siinä määrin tylsistyneelle, että menimme kysymään hiustenleikkuun hintaa. Miehiltä 10€, naisilta 15€. Minä pääsin leikkuuseen heti ja tulos näyttää oikein hyvälle. Natasha joutui hetken odottelemaan ja lienee tulokseen kohtalaisen tyytyväinen 😃

Bauskaan takaisin ajettuamme kävimme vielä syömässä päivällisen maantien varren tuulimyllyravintolassa (ravintola on oikeasti tuulimyllyn vieressä).